Prawo do odstąpienia od umowy
Odstąpienie od umowy i zwrot towaru
Zasady dotyczące prawa do zwrotu towaru w ramach odstąpienia od umowy bez podania przyczyny reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta.
Zgodnie z Art. 221 Kodeksu Cywilnego: Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Kupujący (konsument) w większości przypadków ma prawo do odstąpienia od zakupu dokonanego u przedsiębiorcy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu odebrania towaru. Jeśli się na to zdecyduje, powinien poinformować o tym sprzedającego.
Kupujący ma obowiązek odesłania towaru w ciągu 14 dni od momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zwrot pieniędzy nie zostanie dokonany do czasu otrzymania przedmiotu oraz określenia jego stanu technicznego.
Jeżeli kupujący jest przedsiębiorcą i dokonuje zakupu związanego z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową, prawo do odstąpienia od umowy zależeć będzie od dobrej woli sprzedającego.
Odstępując od umowy, kupujący odsyła towar na swój koszt. Sprzedający natomiast jest zobowiązany do zwrotu kosztu przedmiotu wraz z kosztami pierwotnej przesyłki w wysokości najtańszego zwykłego sposobu dostawy wyszczególnionego w ofercie.
Warto zadbać o to, aby zwracany przedmiot był w takim samym stanie w jakim go wysłaliśmy. Nie jest to oczywiście konieczne, ponieważ kupujący może zwrócić przedmiot nawet jeżeli go używał czy uszkodził.
Kupujący „ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”. Oznacza to, że kupujący może wypróbować przedmiot w taki sposób, jaki zrobiłby to w sklepie stacjonarnym. Jeżeli jednak przekroczy ten dozwolony zakres sprawdzenia i przedmiot straci część wartości - zostanie uszkodzony lub zdekompletowany, kupujący zostanie obciążony dodatkowymi kosztami wynikającymi ze zmniejszenia wartości towaru.
Towary niepodlegające zwrotowi
Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta istnieją sytuacje w których kupujący (konsument) traci prawo do odstąpienia od umowy. Kupujący nie może zwrócić towaru, m.in. gdy kupił przedmioty z ofert:
W których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
W których przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
W których przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
W których przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
Dotyczących dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
W jaki sposób dokonać zwrotu
Jeżeli klient chce zwrócić towar powinien poinformować nas o tym w dowolnej formie (na piśmie, poprzez e-mail, telefonicznie itp.) lub wypełniając Formularz kontaktowy.