Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco z Auto ID!

Koncept-L w mediach

Kryteria wyboru urządzeń automatycznej identyfikacji

Dobrze zaprojektowany magazyn to również oparcie doboru urządzeń na przewidywaniu tego, co może się wydarzyć w przyszłości.

Przede wszystkim sieć
Projektując infrastrukturę informatyczną, należy zacząć od sieci, by w całym magazynie był możliwy bezprzewodowy transfer danych. Istnieje wiele typów magazynów: wysokiego i niskiego składu, place magazynowe i inne.
Na rynku jest wiele różnych access-pointów, ale nie każdy nadaje się do dowolnego zastosowania. Należy dobrze wykonać pomiar propagacji sygnału radiowego, żeby osiągnąć wysoką skuteczność. Niektóre materiały, jak ciecze lub elementy metalowe, mogą degradować propagację. Jest to ważne, ponieważ klientowi zależy by przy użyciu jak najmniejszej liczby punktów dostępowych osiągnąć jak najlepsze pokrycie magazynu sygnałem radiowym. Można oczywiście zamontować urządzenie na każdym przęśle, ale instalacja musi być ekonomicznie i technicznie zrównoważona. Urządzenie powinno być też przystosowane do pracy w trudnych warunkach i odporne na szeroki zakres temperatur.
Składowisko na placu to wymagające miejsce. Czynniki atmosferyczne mogą spowodować, że access-point przestanie działać. Warto więc rozważyć wybór komputerów mobilnych, z funkcją przesyłania danych w technologii GSM, które jest rozwiązaniem eliminującym te zagrożenia (na przykład Newland NFT10 Pilot Pro).

A co z urządzeniami skanującymi?
Zdarzyło mi się spotkać z sytuacją, w której menedżer nie chciał komputerów mobilnych, mogących jednocześnie pełnić funkcję telefonu komórkowego, a po kilkudziesięciu miesiącach magazyn rozrósł się na tyle, że zaszła konieczność, by pracownicy magazynu porozumiewali się ze sobą na odległość. Urządzenie z funkcją łączności GSM jest niezbędne w takich okolicznościach. Zamiast wyposażać ludzi w telefon i terminal, można wyposażyć ich w jedno urządzenie wielofunkcyjne (na przykład Newland MT90 Orca).
Chcąc oszczędzić przy wyborze modułu skanującego i wybierając terminale mogące skanować tylko kody 1D, zamykamy sobie drogę do obsługi nowych klientów, którzy w logistyce pojawiają się bardzo często. Jeśli nasz klient handluje na przykład elektroniką, to dysponując urządzeniami z modułem 2D, nie będziemy w stanie go obsłużyć, gdyż często urządzenia elektroniczne są znakowane kodami 2D.

Najważniejsza jest skuteczność. Jeżeli towar rozłożony jest w taki sposób, że operator będzie musiał skorzystać z podwyższenia, by go dosięgnąć, to taka operacja generuje czas. Lepiej kupić takie urządzenie, które będzie mogło skanować zarówno na bliskie, jak i dalekie dystanse. Tego samego potrzebują operatorzy wózków widłowych.

Drukarki
Podobne dylematy związane z wyborem właściwego terminala dotyczą drukarek. W logistyce stosuje się głównie dwa typy urządzeń do drukowania etykiet: drukarki stacjonarne (na przykład GoDEX ZX1600i) oraz drukarki mobilne (np. GoDEX MX30i).
Jak każde urządzenia, drukarki również powinny spełniać wysokie wymagania stawiane przez warunki pracy w magazynie. Drukarki stacjonarne, najczęściej drukujące w technologii termo-transferowej, są bardzo wrażliwe na zmiany temperatur oraz ich skrajne wartości. Czasem stosuje się specjalne obudowy, wyposażone w dodatkowe elementy grzejne lub chłodzące. Drukarki mobilne, drukujące w technologii termicznej, są mniej wrażliwe, ale i tu zachodzi potrzeba wyboru urządzenia, które posiada odporną obudowę nie tylko na uszkodzenie mechaniczne, ale także na zapylenie. Dziś prawie każdy producent drukarek oferuje oba omawiane typy, ale tylko niektórzy posiadają technologię, która sprawdza się w logistyce.

A jak dokonać rozsądnego wyboru w kategorii cena vs. jakość?
Rynek zawsze kierował się ceną, ale nie zawsze cena była jedynym kryterium.

Dla magazynów ważna jest ciągłość pracy. Logistyka jest dziedziną, w której nie oszczędza się na dobrych rozwiązaniach – pieniądze zaoszczędzone na zakupie terminala lub drukarki mogą zostać szybko skonsumowane przez przestoje. Należy wybrać urządzenie pewne i sprawdzone na rynku.
Oprócz cech samego urządzenia na cenę również wpływa marka.

Jak zadbać o wsparcie powdrożeniowe ze strony dostawcy rozwiązań?
Z czasem urządzenia ulegają zużyciu i zachodzi konieczność ich wymiany. Przy intensywnym użytkowaniu uszkodzeniu ulegają ich obudowy, klawiatury, akumulatory i wyświetlacze.
Producenci wraz z urządzeniami oferują pakiety serwisowe, które zapewniają skuteczną obsługę serwisową, wydłużenie czasu gwarancji urządzenia lub zwiększenie zakresu ochrony. Istnieją pakiety serwisowe, które chronią całość zdarzeń, w tym uszkodzenia mechaniczne spowodowane z winy użytkownika. Dostawca może zadbać o to, żeby wyposażyć swojego klienta w takie pakiety, które pozwolą klientowi na zachowanie ciągłości pracy. Stosuje się także urządzenia zastępcze zakupione przez magazyn.
Na przestrzeni roku magazyny odnotowują cykliczne zmiany w liczbie przyjmowanych zamówień, co nazywane jest sezonowością. W zależności od rodzaju towaru, szczyty mogą rozkładać się różnie i niekoniecznie muszą być skorelowane ze świętami. Okresem zwiększonych obrotów mogą być na przykład wakacje. Typowym przykładem są tu napoje. W momencie, w którym klient ma top sprzedażowy trwający przez dwa, trzy miesiące, można zaoferować mu wynajem terminali. Jest to forma obsługi przedsprzedażowej dająca klientowi poczucie bezpieczeństwa i gwarancję stałej obsługi z po zakończeniu wdrożenia. Jakiś czas po wdrożeniu warto zweryfikować, czy urządzenia które sprzedaliśmy klientowi, są skuteczne i wystarczające.
Warto informować naszych klientów o nowościach pojawiających się na rynku. Gdy do obiegu wchodzą nowe urządzenia, o większych możliwościach, można zaproponować klientowi upgrade.
Zdarza się, że obsługa szybko rotuje. Jeśli wyszkolony operator odejdzie, może się zdarzyć, że nie zdoła przekazać całej wiedzy następcy. Dlatego stosowane są szkolenia rotacyjne, które co jakiś czas weryfikują, czy operatorzy potrafią skutecznie obsługiwać system.

~źródło: warehouse monitor, Jesień (39) 2020