Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco z Auto ID!

Kodeks postępowania

KODEKS POSTĘPOWANIA KONCEPT – L S.A. Z SIEDZIBĄ W WARSZAWIE („Kodeks”) obowiązuje od dnia 28 marca 2023

§ 1 WPROWADZENIE

1.1 Cel kodeksu postępowania

Niniejszy Kodeks postępowania zostaje przyjęty w Spółce w celu zapewnienia prowadzenia działalności Spółki w sposób etyczny, zgodny z prawem oraz w duchu wzajemnego szacunku i zaufania. Spółka respektuje prawa człowieka uznane na całym świecie, a także dokłada staranności, aby nawiązywać relacje gospodarcze wyłącznie z podmiotami podzielającymi wyznawane przez nią, ww. wartości.

1.2 Zakres regulacji

W ramach Kodeksu w sposób kompleksowy wdrożono do Spółki zasady postępowania zapewniające przestrzeganie przez Spółkę, w tym jej kadrę menadżerską oraz pracowników praw i wartości etycznych, mających na celu zapewnienie funkcjonowania Spółki w oparciu o najwyższe standardy moralne. W ramach przedmiotowego Kodeksu wprowadzone zostały regulacje dotyczące pracowników, kontrahentów, ochrony środowiska, bezpieczeństwa danych osobowych oraz postępowania z wartościami majątkowymi w Spółce. Procedura przedstawia zasady odpowiedzialności za jej nieprzestrzeganie, a także tryby przeprowadzania stosownych czynności z zakresu compliance.

§ 2 PRACOWNICY

2.1 Odpowiedzialność osobista

Wszyscy pracownicy Spółki zobowiązani są do przestrzegania niniejszego Kodeksu. Na kadrze zarządzającej Spółki spoczywa obowiązek udostępnienia pracownikom treści niniejszego Kodeksu, zobowiązanie pracowników do ich przestrzegania, a także dawanie pracownikom dobrego przykładu w zakresie realizacji zasad i wartości wynikających z Kodeksu.

2.2 Ochrona przed dyskryminacją

W Spółce obowiązującą zasady tolerancji i wzajemnego szacunku. Niedopuszczalnym jest dokonywanie jakichkolwiek aktów dyskryminacji względem pracowników Spółki. Spółka promuje różnorodność w swoim zespole i jest otwarta na współpracę z pracownikami i partnerami biznesowymi reprezentującymi różne kultury, wyznania, światopoglądy czy narodowości.

2.3 Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa na stanowisku pracy

Spółka przestrzega regulacje krajowe oraz międzynarodowe dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa jej pracowników. W Spółce obowiązują m.in. stosowne procedury dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.4 Uczciwe warunki pracy

Spółka przestrzega norm pracy ustalonych przez Międzynarodową Organizację Pracy. Warunki ustalane z pracownikami są zgodne z przepisami prawa oraz normami etycznymi, w tym m.in. w zakresie minimalnego wieku pracowników czy maksymalnej ilości godzin pracy.

2.5 Konflikt interesów

Spółka rekomenduje pracownikom unikanie konfliktów interesów. W przypadku ich wystąpienia pracownicy powinni zgłaszać takie sytuacje przełożonym, aby nie doprowadzić do naruszenia interesów Spółki.

§ 3 KONTRAHENCI

3.1 Wybór dostawców i usługodawców

Kategorycznie zabrania się w Spółce faworyzowania jakiegokolwiek dostawcy lub uniemożliwiania mu działania. Spółka przeprowadza sprawiedliwe i obiektywne oceny wszystkich ofert złożonych przez dostawców. Ocena, decyzja, przyznanie i realizacja umowy musi być przejrzysta oraz mus opierać się na ściśle profesjonalnych kryteriach. Spółka wymaga, aby partnerzy biznesowi respektowali wartości wymienione w niniejszym kodeksie. Naruszenie zasad ze strony partnera może doprowadzić do zakończenia relacji biznesowej.

3.2 Pranie brudnych pieniędzy

Spółka ściśle przestrzega wszystkich praw i przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. W Spółce wdrożone zostały stosowne procedury, mające na celu wprowadzenie adekwatnych środków ochronnych. Spółka prowadzi interesy tylko z renomowanymi klientami w ramach legalnej działalności i za pomocą środków uzyskanych z legalnych źródeł. Żaden pracownik nie może naruszać prawa i przepisów dotyczących prania brudnych pieniędzy w krajach, w których firma prowadzi działalność.

3.3 Konkurencja

Spółka przestrzega zasad uczciwej konkurencji i wspiera wszelkie starania utrzymania wolnego rynku i otwartej konkurencji, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym. Tym samym Spółka nie będzie realizowała żadnej umowy, jeżeli łamałoby to obowiązujące przepisy prawa. Spółka i jej pracownicy nie angażują się w nielegalne lub nieuczciwe działania w celu uzyskania dostępu, np. do tajemnic handlowych, list klientów, informacji o zakładach produkcyjnych, rozwoju technicznym lub procesach operacyjnych konkurencji. Spółka i jej pracownicy nie będą zwracać się do nikogo ani płacić nikomu za uzyskanie poufnych informacji ani wywierać nacisku na pracowników lub klientów konkurencji, aby ujawnili informacje, które mogą zostać uznane za poufne. Aby uniknąć wszelkich uchybień i niezgodności z prawem, Spółka nakazuje swoim pracownikom unikać komunikacji z konkurentami w zakresie m.in. cen, produkcji, marketingu, zapasów, rozwoju produktów, rynków i celów sprzedaży, analizy rynku oraz danych wrażliwych lub poufnych.

3.4 Łapownictwo i korupcja

Wszyscy pracownicy Spółki zobowiązani są do bezwarunkowego przestrzegania zasad uczciwej konkurencji i działania w zgodzie z prawem o ochronie konkurencji, właściwym dla regionów świata, w których prowadzą działania biznesowe. Spółka nie toleruje łapownictwa lub korupcji w jakiejkolwiek formie, dlatego jakiekolwiek działania związane z udzielaniem lub przyjmowaniem obietnic, prezentów lub pieniędzy od osób prywatnych lub publicznych w zamian za przysługę, korzyści finansowe, nielegalne działanie lub inne korzyści materialne i niematerialne są surowo zabronione.

3.5 Prezenty i korzyści

Spółka surowo zabrania jej pracownikom żądania lub przyjmowania osobistych korzyści, tj. usług lub niewłaściwych zaproszeń dla siebie, innych osób lub instytucji z nimi związanymi. Przyjmowanie i oferowanie prezentów w postaci pieniężnej jest kategorycznie zabronione. Spółka dopuszcza akceptowanie zwyczajowych i okazjonalnych upominków o niskiej wartości oraz dowodów gościnności pod warunkiem, że są one zgodne z obowiązującym prawem. Spółka nakazuje pracownikom dbanie o to, aby wszystkie oferowane upominki były zgodne z wartościami Spółki, a ich pochodzenie i sposób wytwarzania nie naruszały elementarnych zasad etyki i poszanowania praw człowieka. Każdy pracownik Spółki oferując lub przyjmując prezenty lub inne gratyfikacje, jest zobowiązany postępować w sposób transparentny, zgodny z polityką Spółki, standardami branżowymi i obowiązującym prawem.

§ 4 WARTOŚCI MAJĄTKOWE

4.1 Ochrona wartości przedsiębiorstwa

Pracownicy i współpracownicy Spółki, niezależnie od podstaw ich zatrudnienia, zobowiązani są do ochrony wartości materialnych i niematerialnych Spółki. Ochronie podlegają m.in. mienie Spółki, know-how, prawa własności intelektualnej, a także wszelkie istotne z perspektywy Spółki informacje, w tym w szczególności stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę Spółki.

4.2 Darowizny

Spółka może udzielać darowizn wyłącznie na warunkach określonych w jej wewnętrznych dokumentach korporacyjnych, przy jednoczesnym obowiązku weryfikacji podmiotu, na rzecz którego udzielana jest darowizna.

§ 5 OCHRONA ŚRODOWISKA

W ramach prowadzonej działalności Spółka przestrzega regulacji prawnych krajowych oraz międzynarodowych związanych z ochroną środowiska. Pracownicy Spółki zobowiązani są do wykonywania powierzonych im obowiązków z zachowaniem standardów z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek przeszkód w ww. zakresie, pracownicy powinni zawiadomić o ich wystąpieniu swoich przełożonych.

§ 6 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

6.1 Odpowiedzialność

Każdy pracownik Spółki zobowiązany jest do przestrzegania Kodeksu. Kadra zarządzająca powinna podejmować działania mające na celu popularyzowanie wśród zespołu zasad wynikających z niniejszego Kodeksu, a także wspierać pracowników we wdrażaniu niniejszych regulacji w codziennym wykonywaniu obowiązków.

6.2 Naruszenie zasad

Pracownicy Spółki zobowiązani są do zgłaszania swoim przełożonym wszelkich nieprawidłowości w zakresie przestrzegania niniejszego Kodeksu. Przełożeni są zobowiązani do podjęcia adekwatnych działań, które doprowadzą do eliminacji tych nieprawidłowości i rzetelnego przestrzegania w strukturach Spółki zasad wynikających z niniejszego Kodeksu.

6.3 Kontrole i raportowanie

Przestrzeganie Kodeksu powinno być cyklicznie monitorowane przez kadrę zarządzającą Spółki. Zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania w Spółce niniejszego Kodeksu jest działaniem pożądanym przez Spółkę. Sygnalistom Spółka zapewnia stosowną ochronę, wynikającą m.in. z przepisów prawa.