Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco z Auto ID!

Koncept-L w mediach

Indywidualność placówki handlowej

Wyróżnij się - hasło to jest dziś wiodące przy projektowaniu sklepu i zapewne jeszcze długo nie odejdzie do lamusa.
Można wręcz przypuszczać, że trend na indywidualność placówek handlowych będzie się nasilał.

Polskie społeczeństwo ma coraz wyższe wymagania względem handlu. Klientom już nie wystarczy szeroki wybór produktów. Niezwykle ważny jest tzw. customer experience, czyli pozytywne wrażenia towarzyszące robieniu zakupów. Wiadomo, że do dobrze zaprojektowanej placówki na pewno będzie on wracał po kolejne zakupy.

Samoobsługa

Już na tym etapie projektowania warto również uwzględnić samoobsługową strefą kasy. Nawet jeśli na tę chwilę detalista planuje wyłącznie tradycyjną obsługę klienta, jest duże prawdopodobieństwo, że z czasem będzie się musiał przestawić na samoobsługę.

Dotyczy to zarówno usług świadczonych stacjonarnie, jak i przez internet. Pojawiają się samoobsługowe punkty odbioru, boty oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wszystko po to, by klient mógł sam się obsłużyć i dokonać zakupu w dowolnym, dogodnym dla siebie momencie i miejscu. Nie inaczej jest w sieciach handlowych - dostosowują się one do panującego trendu, wdrażając kasy samoobsługowe.

- Korzystając z kasy samoobsługowej Elzab sami skanujemy towary, postępując wg komunikatów gotowych i instrukcji na monitorze. Prosty i intuicyjny interfejs ułatwia przejście przez cały proces od momentu zeskanowania produktu do zapłaty za zakupy. Uiszczamy należność za zakupy w sposób bezgotówkowy. Dla klienta to bardzo szybki i wygodny proces zakupowy - mówi Martyna Prencel, PR manager w Elzab S.A.

Kasy samoobsługowe rozładowują kolejki i skracają czas zakupów. Wpływają też na pozytywny wizerunek sklepu w oczach klienta i zapewniają satysfakcję płynącą z samodzielnie dokonywanych

zakupów. Dodatkowo pozwalają na lepszą optymalizację czasu pracy personelu i usprawniają wydajność pracowników, ponieważ do obsługi kilku kas samoobsługowych wystarczy jeden asystent sprzedaży.

- Jako producent oprogramowania PC-Market, a także systemów sprzedaży POS, wykonaliśmy integrację z kasami samoobsługowymi (SCO). System sprzedażowy SCO oparty jest wówczas na programie PC-POS, co czyni to rozwiązanie sprawdzonym na rynku. Dodatkowo system kas samoobsługowych współpracuje z programem magazynowym PC-Market, który pełni rolę programu magazynowego dla danej placówki. Każda integracja zawiera funkcje zawarte w tradycyjnym programie PC- -POS, w tym także system lojalnościowy firmy Insoft - PC-Loyalty. Jest to system do zarządzania promocjami, służący jako narzędzie do zachęcania klientów do zakupów w danym sklepie - mówi Marek Kołodziej, specjalista ds. marketingu w Insoft sp. z o.o. - Obserwując sytuację rynkową w branży retail, nadal największym zainteresowaniem w 2020 cieszyć się będą kasy samoobsługowe. Kluczową zaletą tego rozwiązania jest zwiększenie ilości obsłużonych klientów w porównaniu do tradycyjnej sprzedaży. Dodatkowo kasy samoobsługowe to odpowiedź na sytuację na rynku pracy - dodaje Marek Kołodziej.

W obliczu coraz szybszego tempa życia i rosnącej popularności kas samoobsługowych pomagających znacznie skrócić czas spędzony w markecie, coraz więcej sieci handlowych wdraża format zakupów scan&go.

- Koncept ten umożliwia skanowanie za pomocą skanera lub specjalnej aplikacji w smartfonie wybranych przez klienta produktów. Zeskanowane artykuły dodawane są do wirtualnego paragonu klienta i

od razu spakować do własnej torby. Po skompletowaniu listy zakupów, płatność jest dokonywana przy kasie np. na podstawie wygenerowanego QR kodu lub bezpośrednio w aplikacji mobilnej za pomocą tak zwanego portfela wirtualnego - tłumaczy Aleksandra Białas z Rabugino sp. z o.o. Cały proces odbywa się bez czekania i kolejek, porostu scan & go! Zeskanowane, zapakowane i opłacone produkty mogą zostać zabrane ze sklepu bez konieczności wypakowywania ich przy kasie. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku Rabtrolley opracował specjalny praktyczny wózek Twinst Bag będący doskonałym rozwiązaniem w szczególności dla sklepów oferującym klientom możliwość samodzielnego skanowania swoich zakupów. Wózek ten daje możliwość zawieszenia na specjalnie zaprojektowanej rączce dwóch pojemnych toreb wielokrotnego użytku. Klient po wybraniu i zeskanowaniu produktu może go umieścić w swojej torbie (przyniesionej z domu lub zakupionej na miejscu w sklepie), a po skompletowaniu wszystkich potrzebnych artykułów i uregulowaniu rachunku, może po prostu zabrać torby i wyjść. Oprócz powyższych korzyści produkt ten jest zaprojektowany w zgodzie z ideą „zero waste" do korzystania z toreb wielokrotnego użytku dzięki czemu ogranicza wprowadzania kolejnych foliówek do środowiska - dodaje Aleksandra Białas.

Kolor

— Jeszcze kilka lat ternu projektanci podkreślali, że wystrój sklepu powinien być jasny i przyjazny. Generalnie wciąż panuje takie przekonanie, jednak powoli ono się zmienia. Coraz częściej można zaobserwować stosowanie na ścianach w sklepach tzw. kolorów delikatesowych, czyli ciemnego brązu, purpury czy nawet czerni. Jeśli detalista stawia jednak na stonowane kolory, może ożywić sklep niestandardowymi kolorami jako dodatkami do wyposażenia. Mogą to być np. zielone końcówki regałów, żółte listwy cenowe czy też kolorowe oznaczenia promocji - mówi Michał Mitek, design project manager w firmie Wanzl. - Ciekawym trendem jest też łącznie różnego rodzaju materiałów w wyposażeniu sklepów. Śmiało na półki wkracza więc drewno i szkło, które świetnie komponują się z metalowymi elementami.

Wzrok

Kluczem do zwiększenia zaangażowania i przywiązania klientów jest też dziś oddziaływanie na zmysły, z których bezdyskusyjne najważniejszym z nich jest wzrok.

- Epson, zdając sobie z tego sprawę, proponuje kompleksowe rozwiązania z zakresu projekcji oraz druku. I tak, np. projektory do Digital Signage pozwalają tworzyć efektowne i przykuwające uwagę wystawy sklepowe, zastępując przy tym standardowe ekrany płaskoekranowe. Laserowy model ultrakrótkiego rzutu Epson EB-700U z niewielkiej odległości umożliwia wyświetlanie bardzo jasnych (4000 lumenów) i dużych obrazów (od 70 do 130 cali) charakteryzujących się niezwykle żywymi barwami - mówi Grzegorz Moch, business solution account manager w Epson Polska.

- Co ważne, projekcja może być przeprowadzana wprost na szybie wystawowej, bez konieczności przearanżowywania przestrzeni sklepowej. Z kolei Epson EV-100 z funkcją oświetlania punktowego dzięki niewielkiej obudowie oraz szerokim możliwościom instalacji wtapia się w przestrzeń, oferując dyskretny montaż np. w wystawach sklepowych. W tym przypadku niepozorna obudowa wcale nie oznacza kompromisów na jakości - sprzęt wyświetla obraz w rozdzielczości WXGA i jasności 2 tys. Lumenów. Istotny jest również długi czas pracy bez konieczności konserwacji, który  wynosi 5 lat lub 20 tyś. Godzin - dodaje Grzegorz Moch. W kontekście przyciągania uwagi klienta warto pamiętać także o potencjale, jaki daje druk cyfrowy. Przykładowo model Epson ColorWorks C7500, czyli kolorowa drukarka do etykiet, umożliwia błyskawiczne tworzenie różnorodnych i kolorowych materiałów takich jak np. etykiety dostosowane do danego dnia czy okoliczności bezpośrednio na miejscu w sklepie. Zaletą takiego rozwiązania jest krótki czas realizacji, doskonała jakość wydruków oraz obsługa nośników o każdym kształcie.

Dopasowanie

Wygoda robienia zakupów powoduje, że klienci oczekują, aby regały w sklepach były coraz niższe. Dla właściciela placówki jest to też korzystny kierunek m.in. ze względu na poprawę widoczności w sali sprzedaży, łatwiejszą nawigację, poprawę bezpieczeństwa.

- W takim wypadku odpada też kłopot z wypełnieniem zlokalizowanych wysoko, poza zasięgiem ręki klienta, półek. Kolejny trend w regałach - są one coraz płytsze, co również jest dobrym rozwiązaniem dla detalisty. Nie można jednak generalizować. Ważne jest, aby w projekcie sklepu uwzględnić dobrze dopasowanie regały, w zależności od potrzeb klientów oraz uwarunkowań powierzchniowych. Ekspozycja towarów musi bowiem sprawiać wrażenie obfitości i bogatej oferty. Nie można sobie pozwolić na puste przestrzenie między półkami czy towar na podłodze - podsumowuje Michał Mitek, design project manager w firmie Wanzl.
 

Trend

Jednym z najnowszych trendów jest smart packaging, który poszerzy rolę samego opakowania. Te mają być wyposażane w tagi NFC, które umożliwią wejście w interakcję z klientem.

- Podobny efekt przyniesie technologia Bluetooth Low Energy (BLE), w której beacony (niewielkie nadajniki) będą komunikować się z klientem i zachęcać wejścia do sklepu czy skorzystania z promocji. Na to, jak wyglądają sklepy, coraz bardziej będą wpływać też aplikacje mobilne, które nic tylko pomagają klientom w zakupach, ale także wspierają personel w dbaniu o jakość obsługi - mówi Jakub Kownacki, dyrektor techniczny firmy ISS RFID.

- Trend, któremu warto się też przyjrzeć, to inteligentne przymierzalnie. Pomogą w określeniu sylwetki i dobraniu odzieży, a nawet umożliwią zamówienie i zakup bezpośrednio z przymierzalni. Przenikanie się rzeczywistości wirtualnej i realnej, robotyka, automatyczne obsługa klientów czy podanie towaru, to kierunki, które projektanci, bez wątpienia, będą uwzględniali w aranżacjach wnętrz - dodaje Jakub Kownacki.

Właściwa aranżacja wnętrz, która podąża za potrzebami klientów i dostarcza im komfortu podczas zakupów, to jeden z czynników budowania przewagi konkurencyjnej w branży retail. Projektanci czy zarządzający placówkami muszą dostrzegać potrzeby klientów, które stale się zmieniają, a co ważniejsze, wiedzieć jak na nie odpowiedzieć. Z tego powodu tak istotne jest poszerzanie wiedzy o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych, gdyż odgrywają one coraz większą rolę w tworzeniu doświadczenia zakupowego klienta. Od nich zależeć będzie wygląd wnętrz.

Projektowanie

Zasadnicza zmiana dotyczy projektowania przestrzeni handlowych. Te stają się miejscem kreowania doświadczeń konsumentów, nie zaś jedynie punktem sprzedaży produktów i usług, jak dotychczas.

- Retail przeobraża się w potężny kanał komunikacji digital in-store, a obecność w sklepach cyfrowych nośników informacji znacznie wykracza poza funkcje dekoracyjne. Nowe formaty niejednokrotnie definiują charakter przestrzeni i są strategicznym narzędziem marketingowym - mówi Dariusz Sobczak, CCO i współzałożyciel Nanovo. - Realizacja tego typu projektów wiąże się z łączeniem elementów online i offline. Doświadczyć synergii sprzedaży stacjonarnej z e-commerce można m.in. w fizycznych sklepach eobuwie.pl w których wdrożyliśmy cyfrowe systemy komunikacji. Tam interaktywne ekrany zastępują tradycyjne półki z butami i akcesoriami, a klient samodzielnie realizuje potrzeby zakupowe. Patrząc jednak szerzej, w najbliższym czasie spodziewamy się silniejszej koncentracji na praktycznej roli nośników cyfrowych. Rynek digital in-store zmierza w kierunku automatyki treści oraz badania efektywności przekazów. By mówić o faktycznej skuteczności, komunikaty muszą być wpisane w kontekst miejsca i czasu - w ten sposób wygrają walkę o atencję konsumentów.

- Digitalizacja sieci handlowo-usługowych wiąże się także z dalszymi działaniami na rzecz ograniczenia papieru w obiegu. Ten, jak wiadomo, ma krótką żywotność, a koszty jego produkcji i dystrybucji są coraz mniej opłacalne. W przyszłości zastąpi go digital marketing in-store - dodaje Dariusz Sobczak.