Jak zmierzyć wpływ wdrożenia rozwiązań auto ID na poprawę jakości procesów logistycznych i magazynowych w naszej firmie?
Poprawny pomiar wpływu wdrożenia rozwiązań Auto ID w naszym przedsiębiorstwie wykonamy dysponując danymi zarówno sprzed, jak i po implementacji nowych technologii. Niektóre z wartości będą łatwe do oceny, na przykład czas realizacji zamówień, ilość wygenerowanych dokumentów czy liczba przygotowanych przesyłek. Inne zaś będą trudno mierzalne, bowiem takie dane jak odczucia i zadowolenie personelu zawsze są obciążone dozą subiektywizmu.
Pewne jest to, że warto inwestować w rozwiązania automatycznej identyfikacji, które pomogą w optymalizacji procesów magazynowych i logistycznych, jednak należy robić to mądrze. Przede wszystkim koniecznym jest odpowiedni dobór rozwiązań do naszych potrzeb. Co będzie pomocne dla jednego przedsiębiorstwa, może okazać się niewystarczające dla innego. Jednak niezależnie od wybranego systemu i urządzeń, trzeba zadbać o pomiar sprawności i efektywności tych narzędzi.
Będzie to pomocne w ulepszaniu procesów, eliminowaniu pomyłek, powinno pozytywnie wpływać na zadowolenie pracowników oraz klientów. Myśląc o rozwiązaniach do automatycznej identyfikacji, pierwsze co nasuwa się na myśl to systemy ERP i WMS. ERP pozwala na weryfikację, który produkt sprzedaje się lepiej, a który gorzej. W każdym momencie możemy oszacować wartość towaru na magazynie, co daje sposobność do sprawniejszego zarządzania stanami i obniżania kosztów firmy. WMS zaś umożliwia automatyzację obsługi w naszym magazynie, przyspiesza i ułatwia wykonywanie zadań. Pozwala również na pracę opartą na schematach, gromadzi i udostępnia informacje o towarach, ich dostępności, lokalizacji oraz pomoże sprawdzić obłożenie magazynu. Jeśli dysponujemy już odpowiednim softwarem, teraz czas na dobranie hardware’u. Do codziennej pracy na magazynie oraz do okresowych inwentaryzacji potrzebujemy terminala danych. Powinien cechować się wysoką odpornością mechaniczną oraz odpowiednią normą szczelności, na przykład IP65, która daje ochronę przed działaniem wody i kurzu. Ważne też, by urządzenie było wyposażone w najwyższej jakości łączność bezprzewodową: Wi-Fi, Bluetooth czy GSM. Te wymagania spełnia z pewnością terminal CipherLaba RK95. Skoro zaopatrzyliśmy się w urządzenie do obsługi kodów, być może będziemy potrzebować też drukarki i aplikatora etykiet. Tutaj rekomendujemy zaawansowany pneumatyczny aplikator GoDEX AG4000T, który doskonale sprawdzi się z serią drukarek ZX1000i. W automatyzowaniu procesów pomocny będzie również czytnik kodów, tu również zwracamy uwagę na wytrzymałość urządzenia, ale też na rodzaj modułu skanującego, odległość odczytu, typ obsługiwanych kodów czy też mobilność urządzenia.
Argox wychodzi tutaj naprzeciw z rodziną czytników AI-68XX. W portfolio tego producenta znajdziemy zarówno skanery kodów 1D i 2D, urządzenia działające na kablu, jak i bezprzewodowo oraz pozwalające na odczyt z dużego dystansu. Obecnie bardzo często wykorzystuje się w magazynowaniu i logistyce tablety. Mogą one z powodzeniem zastępować komputery stacjonarne czy laptopy, a zyskujemy możliwość przemieszczania się oraz wielozadaniowość. Tablety Zebry serii L10 (XBOOK, XSLATE, XPAD) posiadają szeroką gamę akcesoriów, m.in. uchwytów, doków, klawiatur, co poświadcza ich wszechstronność i z powodzeniem mogą być wykorzystywane do profesjonalnych zadań.
Na koniec w kwestii sprzętowej, chciałbym wspomnieć o tym, iż nie można zapominać o odpowiedniej jakości sieci bezprzewodowej. Duże obłożenie pracą może skutkować zrywaniem połączenia i opóźnieniem wykonania zadań. Dlatego, aby dane mogły być płynnie przesyłane, potrzebne jest najlepsze rozwiązanie sieciowe. Inwestujmy w marki z odpowiednim doświadczeniem i renomą, jak choćby Cisco czy Extreme Networks. Ważnym kryterium wyboru jest system operacyjny. Warto zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość aktualizacji i łatwość obsługi.
Urządzenia z Androidem dają sposobność szybkiego wdrożenia pracownika, ponieważ jest bardzo prawdopodobne, że miał już styczność w przeszłości z tym systemem. Należy również spojrzeć na sprzęt pod kątem dodatkowego oprogramowania. Przykładowo rozwiązanie Mobility DNA od Zebry to cały ekosystem programów, które wpływają pozytywnie na optymalizację pracy oraz poprawę procesów logistycznych i magazynowych. Wyposażeni we właściwy system WMS oraz zaplecze urządzeń do automatycznej identyfikacji, możemy po czasie przystąpić do pomiaru efektywności tych rozwiązań. Jeśli dobrze trafiliśmy z doborem narzędzi, powinniśmy dostrzec uporządkowanie działań w magazynie, lepiej zaplanowane ścieżki kompletacji, skrócenie czasu realizacji zamówień, ograniczenie błędów oraz wyeliminowanie wąskiego gardła. Czas wdrożenia nowego pracownika również powinien znacząco się skrócić, nawet do jednego dnia.
Adrian Szczepanik, specjalista ds. marketingu w Koncept-L S.A.
~źródło: warehouse monitor, Jesień (43) 2021